Profesionālā bakalaura studiju programma "Skolotājs"

Studiju programma ir akreditēta 3. augustā 2022. gadā.

Studiju programmas mērķis – nodrošināt vietējā un starptautiskā līmenī konkurētspējīgas profesionālā bakalaura studijas izglītības zinātnēs, sekmējot skolotāja vispārējās un profesionālās kompetences attīstību atbilstīgi profesijas standartam „Skolotājs” studējošā izvēlētajās mācību jomās.
Unikāla pieeja kombinēt divu vai vairāku jomas mācību priekšmetu saturu un mācību metodikas, izvēloties starp vairākām apakšprogrammām.

 

PILNA LAIKA KLĀTIENES studiju izvēles iespējas apakšprogrammās:

1) studijas vienā no apakšprogrammām:

  • Latviešu valodas un literatūras skolotājs
  • Matemātikas skolotājs 
  • Sociālo zinību un vēstures skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Vācu valodas skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Latviešu valodas kā otrās valodas un kā svešvalodas skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Krievu valodas kā svešvalodas skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Sociālo zinību skolotājs
  • Datorikas skolotājs un Angļu valodas skolotājs
  • Datorikas skolotājs un Sociālo zinību skolotājs
  • Datorikas skolotājs un Dizaina un tehnoloģiju skolotājs
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Datorikas skolotājs
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Angļu valodas skolotājs
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Sociālo zinību skolotājs
  • Fizikas skolotājs un Matemātikas skolotājs
  • Bioloģijas skolotājs un Matemātikas skolotājs
  • Bioloģijas skolotājs un Dabaszinību un ģeogrāfijas skolotājs
  • Bioloģijas skolotājs un Dabaszinību un fizikas skolotājs
  • Bioloģijas skolotājs un Dabaszinību un ķīmijas skolotājs
  • Ķīmijas skolotājs un Matemātikas skolotājs
  • Ķīmijas skolotājs un Dabaszinību un fizikas skolotājs
  • Ķīmijas skolotājs un Dabaszinību un ģeogrāfijas skolotājs
  • Ķīmijas skolotājs un Bioloģijas skolotājs
  • Ģeogrāfijas skolotājs un Bioloģijas skolotājs
  • Ģeogrāfijas skolotājs un Dabaszinību un fizikas skolotājs
  • Ģeogrāfijas skolotājs un Sociālo zinību skolotājs

Studiju valoda – latviešu (atsevišķu moduļu daļas angļu, krievu, vācu valodās)

 

NEPILNA LAIKA KLĀTIENES studiju iespējas apakšprogrammās (tikai maksas studijas):

1) studijas vienā no apakšprogrammām:

  • Latviešu valodas un literatūras skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Sociālo zinību skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Vācu valodas skolotājs *Pie pilna laika klātienes vācu valodas apguve
  • Angļu valodas skolotājs un Latviešu valodas kā otrās valodas un kā svešvalodas skolotājs
  • Angļu valodas skolotājs un Krievu valodas kā svešvalodas skolotājs
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Datorikas skolotājs *Pie pilna laika klātienes datorikas apguve
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Sociālo zinību skolotājs
  • Dizaina un tehnoloģiju skolotājs un Latviešu valodas kā otrās valodas un kā svešvalodas skolotājs

Studiju valoda – latviešu (atsevišķu moduļu daļas angļu, krievu, vācu valodās)

 

Director of the study program:

Sub-programme options and expected result:

By mastering one of the sub-programmes: Teacher of Latvian Language and Literature, Teacher of Math, Teacher of Russian Language and Literature, Teacher of Social Sciences and History, graduates will be competent to teach the content of the module at general, optimal and higher levels according to the national general secondary education standard.*

By entering the study sub-programmes: English Teacher, German Language Teacher, Computer Science Teacher, Design and Technology Teacher, Biology Teacher, Physics Teacher, Geography Teacher, Chemistry Teacher, graduates will be competent to teach module content at general, optimal and higher levels according to national general secondary education standard * and students have the opportunity to acquire the content and methodology of at least two subjects, choosing to obtain one of the various sub-programmess: English teacher; German language teacher; Computer teacher; Design and Technology Teacher; Biology teacher; Teacher of Science and Physics, Teacher of Science and Geography, Teacher of Science and Chemistry; Physics and Chemistry teacher; Geography and Physics teacher; Chemistry and Geography teacher; Math teacher; Latvian as a state language and as a foreign language teacher; Russian as a foreign language teacher, as a result of which graduates will be competent to teach the acquired content at the generallevel in accordance with the state general secondary education standard.*

* https://www.skola2030.lv/lv/skolotajai/izglitibas-pakapes/vidusskola 

*https://www.skola2030.lv/lv/skolotajiem/izglitibas-pakapes/vidusskola

There is the right to study for a master's degree or second level professional higher education study programmes meant for studies after acquiring a bachelor's degree.

It is possible to return to continue studies for the acquisition of the content and methodology of another subject area or for the acquisition of the content and methodology of the subject area at the highest level.

Job opportunities

There is the right to work in the profession of secondary education teacher and in accordance with the acquired competence to teach the content acquired in the module at general, optimal and higher level in public and private educational institutions: general education schools, vocational education institutions, training centres, interest education institutions, and others.

Full-time – 8 semesters (4 years), 160 CP Part-time – 9 semesters (4,5 years), 160 CP  
Tuition fee per year: full-time – 2100 EUR; part-time regular studies – 1700 EUR (including the branches)
For admission in the autumn semester of 2020 full-time: Teacher of Social Sciences and History - 11, Teacher of Math - 15, Teacher of Latvian Language and Literature - 11, Teacher of Russian Language and Literature - 11, Teacher of English - 11, Teacher of German - 11 , Computer teacher - 11, Design and Technology teacher - 11, Science (Biology / Chemistry / Geography / Physics) teacher - 20
Professional bachelor's degree in teacher education, qualification Teacher

General rules

Secondary education

Competition criteria for persons who have acquired secondary education in 2004 and onwards:

  • CE in Latvian
  • CE in English, French, Russian or German
  • CE in Maths *
  • Average score of all CE passed by the person
  • Entrance examination
  • Annual grade of the chosen study field subjects (not lower than 7) **

* For persons who have acquired secondary education before 2008, the centralized examination in maths may be replaced by the annual mark of the secondary education document in mathematics (or the average mark in algebra and geometry).

 Competition criteria for persons who have acquired secondary education before 2004 (excluding), as well as for persons who have acquired secondary education abroad or for persons with special needs:

  • Annual average grade in Latvian Language and Literature
  • Annual grade in English, French, Russian or German
  • Annual grade in mathematics
  • Annual average grade in mandatory subjects,
  • Entrance examination
  • Annual grade of the chosen study field subjects (not lower than 7) **

** The subjects of the chosen field of study, in which the annual grade must be at least 7, are as follows:

  • English teacher - annual grade in English
  • Science teacher (biology or physics, or geography, or chemistry teacher) - annual grade in Biology or Physics, or Geography, or Chemistry
  • Computer teacher - annual grade in Computer science (or Informatics, or Digital design, or Robotics, or Programming)
  • Design and Technology teacher - annual grade in Design and technology (or Home economics, or Visual arts, or Computer science, or Informatics, or Digital design)
  • Teacher of Latvian language and literature - annual grade in Latvian Language and Literature
  • Math teacher - annual grade in Mathematics (or average grade in Algebra and Geometry)
  • Teacher of Social Sciences and History - an annual grade in Social sciences and History (or History, or Social sciences, or History and Social sciences)

 

Description of the entrance examination

The entrance examination consists of two parts: the justification for choosing a teaching profession (a written part) 600 points and the justification for choosing a teaching profession (an oral part - interview) 400 points. It is recommended to take certificates (if any are) of previous experience in pedagogical work (work in children's and youth camps, Sunday school, nanny work, etc.), participation in Latvian national or international olympiads and Latvian state student scientific conferences and voluntary work (participation in youth NGOs). , interest-related education (camps, courses, seminars, etc.)).

The course and evaluation of the entrance examination for the professional bachelor study programme ‘Teacher’.

Part

Description

Process

The summative evaluation is formed, you may receive

1.

Choice of teaching profession

justification (a written part)

The candidates answer five questions in a written form within 30 minutes:

• Choice of teaching profession;

• Evaluation of the main goals;

• Assessment of one's skills and abilities;

• Social activities, experience in working with people;

• Research activities and projects.

 

 

0 - 600 points.

 

The committee assesses whether the candidate has provided answers with verification for five entrance examination questions and confirmed the competence in the use of the Latvian language.

2.

Choice of teaching profession

justification (an oral part)

The interview takes place in groups of three candidates - 15 minutes, or in some cases individually - 7 minutes.

The committee asks the candidates about:

• Choice of a study programme;

• Previous learning experience;

• Current issues in education and culture;

• Readiness for studies.

0 – 400 points. 

 The candidate's answers to the questions are evaluated according to the following criteria:

• professional motivation;

• understanding of the study field;

• ability to express oneself;

• communication skills and

  • speech quality.

The minimal number of points in the entrance examination for starting studies is 500 points

International student mobility - ERASMUS

Within the programme, students have got the opportunity to study free of charge for one or two semesters in all Member States of European Union, including universities in Denmark, Germany, Austria, Finland, Sweden, Portugal, Estonia, and Lithuania. Students have got the opportunity to listen to lectures by visiting professors from Austria, Germany, Great Britain, Ireland, etc. a country that visits the system of cooperation agreements concluded by the LU PPMF.

Additional information about the programme:

Iestājpārbaudījums studiju programmā "Skolotājs" notiks 19.07.2023. tiešsaistē. Sākums (instruktāža) plkst. 10.00, pieslēdzoties ZOOM. Pēc tam sekos pirmā - rakstiskā daļa vietnē edu.lu.lv. Otrā - mutiskā daļa notiks individuāli ZOOM. Informāciju par pieslēgšanos ZOOM un edu.lu.lv saņemsiet pēc pieteikšanās. Tiešsaistē būs nepieciešams izmantot kameru un mikrofonu.

Pilna laika klātienē: pirmdiena – piektdiena (budžeta vietas un maksas studjas)

Nepilna laika klātienē Rīgā:  Studijas notiek divos darbdienu vakaros attālināti (trešdiena un ceturtdiena) un klātienē vienreiz nedēļā piektdienā vai sestdienā (tikai maksas studijas no 15 studentiem grupā)

Studiju semestris sākas no pirmās pilnās mēneša nedēļas (septembrī un februārī), nākamais studiju gads sākas 2023.gada 4. septembrī.

Starptautiskā studentu mobilitāte - ERASMUS+

Programmas ietvaros studentiem ir iespēja studēt bez maksas vienu vai divus semestrus visās ES dalībvalstīs, tai skaitā Dānijas, Vācijas, Austrijas, Somijas, Zviedrijas, Portugāles, Igaunijas, un Lietuvas augstskolās. Studentiem ir iespēja klausīties lekcijas pie viesprofesoriem no Austrijas, Vācijas, Lielbritānijas, Īrijas u.c. valstīm, kuri viesojas LU PPMF noslēgto sadarbības līgumu ietvaros.